SUKCES W SPORCIE DZIĘKI JODZE – 7 KORZYŚCI

YOGA

1. Elastyczność

Intensywnie trenowane mięśnie u sportowców bez rozciągania, usztywniają się i skracają, przez co podczas ekstremalnych obciążeń może to prowadzić do zerwania mięśnia lub ścięgna. Skutkuje to długą, pokontuzyjną rekonwalescencją. Wykonywanie asan poprawia zakres ruchu, uelastycznia mięśnie oraz ścięgna co sprawia, że ćwiczący jogę sportowcy w optymalny sposób mogą potem wykorzystać możliwości swojego organizmu.

2. Siła

Wbrew pozorom joga to nie tylko rozciąganie, to również ćwiczenia wzmacniające mięśnie posturalne, mięśnie znajdujące się około kręgosłupa. Silne mięśnie grzbietu zapobiegają bólom kręgosłupa oraz przeciwdziałają kontuzjom.

3. Równowaga i symetria

Wiele dyscyplin sportu asymetrycznie obciąża jedną stronę ciała, co doprowadza do dyskomfortu podczas treningów oraz w życiu codziennym. Praktyka jogi wpływa na poprawę pracy mięśni mniej rozwiniętych oraz wprowadza równowagę w organizmie, dzięki czemu ruchy stają się bardziej płynne i swobodne.

4. Świadomość ciała

Inaczej zwana czuciem głębokim, to świadomość, dzięki której jesteśmy w stanie określić ułożenie poszczególnych części naszego ciała oraz ich wzajemnego przemieszczania. Jest to postrzeganie i czucie ciała bez kontroli wzrokowej. Praktyka jogi pozwala na zlokalizowanie ciała w przestrzeni, daje wewnętrzną mapę ciała, uczy rozluźniania nieświadomie napiętych mięśni.

5. Świadomość oddechu

Joga zwraca uwagę na synchronizację oddechu z ruchem, co zwiększa świadomość ciała oraz optymalizuje funkcjonowanie mięśni i stawów. Kontrola oddechu daje także możliwość lepszego radzenia sobie ze stresem.

6. Spokój i koncentracja

Odpowiednie przygotowanie fizyczne czy wypracowana latami treningów technika, nie są wystarczające gdy w najważniejszym momencie zabraknie wewnętrznego spokoju i koncentracji. Praktyka jogi uczy umiejętności radzenia sobie z emocjami, pomaga w skupieniu oraz pozwala zwalczać negatywny, paraliżujący stres.

7. Relaksacja i wizualizacja

Przygotowanie mentalne jest dla sportowców równie ważne, co szkolenie techniczne. Techniki relaksacyjne pomagają w wyciszeniu oraz uczą kierowania uwagi na chwilę obecną.

Wizualizacja natomiast to programowanie umysłu sportowca, by w przyszłości podczas zawodów wykorzystał w 100% swoje możliwości.

Fragment zajęć jogi jednego z byłych koszykarzy NBA – Antawn Jamison

Pozdrawiam,
Edyta StępieńHatha Joga – Studio Jogi Słupsk


Ćwicz jogę na GETBETTER! Zapisz się na wybrany przez siebie termin i trenuj z nami:

gb2017

Projekt: grzegorzgorny.com